REDSKABSTILVÆNNING
To og to på tur
Hvordan: Der sættes nogle redskaber ud på gulvet enten vilkårligt eller i decideret springopstillinger. Gå sammen to og to, den ene skal have bind for øjnene. Det er den seendes opgave at føre den blinde rundt på redskaberne.
Rekvisitter: Redskaber, bind for øjnene.
Hvorfor: Tillid, samarbejde, syn og høresans, rum- og retningsfornemmelse, taktil sans.
Ændringsmuligheder: Sæt rammer for hvordan de skal bevæge sig rundt på redskaber, eksempelvis fra noget hårdt til noget blødt, over noget og under noget mv.
Stopdans
Hvordan: Sæt et stykke musik på. Deltagerne løber rundt om redskaberne på gulvet. Det er forbudt at røre redskaberne når musikken spiller. Når musikken stopper gives en opgave som f.eks. at røre ved et redskab der er hårdt eller blødt, højt eller lavt, rødt, grønt eller blåt, lavet af træ mv. Når alle deltagere har løst opgaven sættes musikken på igen… osv.
Rekvisitter: Redskaber
Hvorfor: Tillid, samarbejde, syn og høresans, rum- og retningsfornemmelse, taktil sans.
Ændringsmuligheder: Sæt deltagerne sammen to og to, den ene med bind for øjnene. Legen er den samme, men det er den seendes opgave at hjælpe den blinde ved at de hele tiden er i fysisk kontakt f.eks. arm i arm.
Fangeleg
Hvordan: Fangeleg på redskaberne, hvor det er forbudt at røre redskaberne. Det betyder, at redskaberne skal stilles, så det er muligt at komme fra det ene redskab til det andet uden at røre jorden. Brug evt. tæppefliser eller andet til at ligge mellem nogle af redskaberne. Vælg et passende antal fangere. Når én fanges bliver den person fanger og den der var fanger, er ikke fanger længere.
Rekvisitter: Redskaber
Hvorfor: Vestibulær sans, rum- og retningsfornemmelse.
Ændringsmuligheder: Lav fangelegen uden redskaberne på røres, det stiller store krav til rum- og retningsfornemmelse, samt kinæstetisk sans.